Gymnázium Benešov
VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ
INFORMACE O PŮSOBENÍ A ČINNOSTI ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA
KONTAKT
PhDr.Radmila Pikorová, email: psycholog@gbn.cz, telefon: 311 444 677
KONZULTACE
každé úterý
07.15 – 08.00 K dispozici k domluvě konzultace/kratší konzultaci bez objednání
08.00 – 10.30 Konzultace po předchozí domluvě
10.35 – 10.55 K dispozici k domluvě konzultace/kratší konzultaci bez objednání
10.55 – 11.50 Konzultace po předchozí domluvě
12.35 – 15.45 Konzultace po předchozí domluvě
15.45 – 16.15 K dispozici k domluvě konzultace/kratší konzultaci bez objednání
Úkolem školního psychologa je spolu s metodikem prevence, výchovným poradcem vytvořit program poskytování pedagogicko-psychologických služeb a program primární prevence. K naplnění tohoto cíle je nezbytná komunikace psychologa s vedením školy, pedagogy, žáky a jejich zákonnými zástupci.
Školní psycholog poskytuje samostatnou poradenskou službu, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Zacházení s veškerými daty jak v písemné podobě, tak v podobě ústních informací podléhá pokynům dle nařízení GDPR.
K činnostem školního psychologa patří:
poskytování úvodní poradenské konzultace dítěti, které ho samo vyhledá;
poskytování krizové intervence dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci;
poskytování poradenství pro rodiče a pomoc žákům při výchovně vzdělávacích problémech ve škole;
práce se stresovanými dětmi, aktuálními osobními, vztahovými a podobnými problémy;
provádění anonymních anketních šetření a průzkumů ve škole (vztah žáků k vyučovacím předmětům, výskyt sociálně patologických jevů apod.) a konzultace zjištěných údaje s vedením školy, výchovným poradcem, školním metodikem prevence, třídním učitelem, při důsledném zachovávání anonymity jednotlivých žáků, kteří se šetření a průzkumů účastnili;
informování rodičů na třídních schůzkách, či mimořádným písemným sdělením o výsledcích anonymních anketních šetření a průzkumech;
poskytování konzultací pedagogům;
spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum), zdravotnickými a dalšími zařízeními.
Individuální informovaný souhlas s činností psychologa:
Rodiče udělují – Individuální souhlas s činností.
Individuální souhlas obsahuje informaci o činnosti (činnostech), kterou bude psycholog s dítětem (dětmi) vykonávat. Individuální souhlas rodičů/zákonných zástupců je nezbytnou podmínkou pro individuální psychologické vyšetření dítěte, pro zařazení dítěte do dlouhodobé péče školního psychologa, pro zařazení dítěte do rozvojové skupiny apod. Souhlas lze kdykoliv zrušit i obnovit.
Kdy není souhlas rodičů či zákonných zástupců potřeba:
krizová intervence (mimořádná a závažná situace ve škole, či v osobním životě žáka/žákyně), až pět individuálních návštěv dítěte může být bráno jako krizová intervence, každý případ je posuzován individuálně.
první kontakt se žákem (žák služby psychologa sám vyhledá, řekne, co potřebuje a s psychologem se domluví, že při dlouhodobější práci budou informováni rodiče či zákonní zástupci – psycholog kontaktuje zákonného zástupce elektronicky či telefonicky a po žákovi pošle k podpisu informovaný souhlas);
při podezření, že je žák/žákyně týrán/a, zneužíván/a;
v případě ohrožení tělesného či duševního zdraví žáka (osob v jeho okolí);
při preventivní činnosti – preventivní programy (jsou realizovány podle aktuálních potřeb a situací ve třídách, často ve spolupráci se školním metodikem prevence či externími organizacemi).
Dokumentace (údaje o žácích, výstupy z konzultací apod.) je archivována u školního psychologa a je současně chráněna v souladu GDPR (dokumentace je uzamčena v kartotéce a veškerá zjištění o žácích, která podléhají individuálnímu souhlasu rodičů, jsou sdělována výhradně rodičům dítěte, nebo jejich zákonným zástupcům, a pouze s jejich souhlasem mohou být informováni pedagogičtí pracovníci školy). Dokumentace je po uplynutí dvou let od archivace skartována.
PhDr.Radmila Pikorová
Školní psycholog, Gymnázium Benešov
e-mail: psycholog@gbn.cz
telefon: 311 444 677
Konzultační hodiny : Úterý 7.15 – 16.15
Informace o působení a činnosti školního psychologa
Služby pro žáky
Na školního psychologa se můžou žáci obracet během úředních hodin, během přestávek na chodbách školy nebo emailem.
Služby nabízím žákům, kteří:
mají problém s učením a chtějí zjistit, jak lépe zvládnou školní povinnosti
neprospívají, mají problém s pozorností či s pamětí
mají neshody s kamarády, spolužáky, rodiči
necítí se dobře ve své třídě a chtějí pomoc při adaptačních nesnázích ve škole
trápí strach, tréma, bojí se zkoušení
prožívají náročné období
ocitnou se v krizové situaci
chtějí pomoci kamarádovi nebo spolužákovi
mají zájem o studium psychologie.
Služby pro rodiče
Rodiče můžou školního psychologa zkontaktovat za účelem:
individuálního sezení ohledně vzdělávacích, výchovných či osobních obtíží žáka
konzultace vhodného vedení dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami
sdělení podezření na změnu chování svého dítěte související se školou, změnou rodinného prostředí či jiných obtíží (výrazné zhoršení známek, změna či problémy v chování apod.)
V případě, že bude žák nebo rodič požadovat dlouhodobější individuální péči školního psychologa, zákonní zástupce žáka dodatečně podepíše souhlas s individuální péčí.
Služby pedagogům
Školní psycholog také poskytuje konzultace pedagogům:
Konzultace při řešení výukových i výchovných problému jednotlivých žáků.
Metodická podpora pro učitelé žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Diagnostika vztahů ve třídě a následně intervenční program pro zlepšení těchto vztahů.
Náslech v hodinách (pozorování žáka / žáků ve výuce, zpětná vazba pro vyučujícího).
Krizová intervence v obtížných situacích.
Individuální konzultace.
Spolupráce při prevenci negativních jevů.
Zpracovala: PhDr. Radmila Pikorová, říjen 2024